Brister i religionsundervisningen

Idag publicerade skolinspektionen sin rapport om en granskning av religionsundervisningen på sammanlagt 47 gymnasieskolor i Sverige – något som uppmärksammas av bl.a. Svenska Dagbladet. Religionsfröknarnas skola tillhör inte de granskade men vi har tagit del av rapporten och funnit flera positiva och inspirerande exempel på undervisning men tyvärr även en del olyckliga val religionslärarkollegor ute i landet gjort i sina klassrum.

Det som är mest bekymrande är att en del lärare undviker att ta ”besvärliga” diskussioner med elevgrupper där det förekommer mycket fördomar och främlingsfientlighet. Istället begränsas undervisningen i dessa grupper – som oftast består av yrkeselever – till de mest basala faktakunskaperna om olika religioners seder och uttryck. En del lärare har till och med undvikit att ta upp islam i undervisningen eftersom det är en religion som oftare än andra är föremål för misstänksamhet och rädsla och behäftad med fördomar från många håll.

 Religionsfröknarna tycker att det är väldigt beklagligt om man som lärare väljer bort de ”besvärliga” diskussionerna. Är det inte just i religionsklassrummet elevernas fördomar ska få stötas och blötas och bli belysta från olika håll för att kanske till slut omvärderas? Det är just de elevgrupper där intolerans mot oliktänkande finns som det är så oerhört viktigt att inte väja för detta utan våga möta eleverna och hjälpa dem att analysera sina ställningstaganden och nyansera dem.

Kollegor – är inte detta ett av våra viktigaste uppdrag?!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>