Några timmar kvar…

Packade och klara lämnar vi hotell Amman International och beger oss mot Queen Aila airport för att åka mot Wien. Vi har haft en fantastisk resa, inte minst tack vare hotellets personal; framför allt Yara som hjälpt oss med så mycket och gett oss den allra bästa tänkbara service och Mohammed, vår snälla chaufför som verkligen ansträngt sig för vår skull och för att göra våra upplevelser speciella och överraskat med till exempel gudstjänstbesök.

Nu återstår bara en natt i Wien innan vi är på svensk mark igen. Vi förmodar dock att vi både i tanke, tal och här på bloggen kommer att återvända till Jordanien, och vem vet… kanske vi kommer tillbaka en dag – inte minst den märkliga känslan av att flyta i Döda havet vore värt ett återbesök.

Sista dagen

Idag är vår sista dag här i Jordanien; imorgon förmiddag packar vi ihop och sedan sätter vi oss på planet till Wien, där vi spenderar en natt innan nästa plan tar oss till Sverige. Den här dagen har vi tagit det ganska lugnt. Förmiddagen tillbringades på hotellet där lite jobb och studier klarades av. Vid 13-tiden åkte vi till Mecca Mall – ett gigantiskt köpcentrum med en mängd butiker. Lite presenter till barnen inhandlades och trötta av allt gående i butiker med dålig ventilation, cigarettrök från smygrökande butiksinnehavare och parfymerad luft har vi landat på hotellrummet. Imorgon förmiddag ska vi som sagt plocka ihop lite och kanske hinner vi med någon timmes skrivande vid poolen. Nu har vi fått sällskap på hotellet av en busslast svenskar, så det kan hända att hotellets poolområde kommer nyttjas av fler: innan har det varit folktomt där.
Vi känner oss ganska nöjda och klara med vår resa nu. Vi har upplevt massor, fått minnen för livet och lärt oss en hel del. Vi åker hem med mycket material både till vår undervisning och vår sajt. Och nu längtar vi faktiskt mest efter att få komma hem och pussa och krama på våra barn. Ja, på deras pappor också för all del.

Malin tittar på ”barbiedockor”.

Skyltfönster

Bönerummet i Mecca Mall.

Annelie köpte lim för att laga glasögonen som gick sönder igår.

Varsin Koranen hamnade förstås också i shoppingkorgen.

Två dagar söderut – Aqaba

Tidigt i lördags morse satte vi oss på bussen för att åka söderut genom landet, och strax över fyra timmar senare var vi framme i semesterorten Aqaba vid Röda havet.

Vår plan var att ta två dagars påsklov/semester, men våra planer ändrades. Istället besökte vi ruinerna av en av de tidigaste islamiska lämningarna, staden Ayla, från 630 – alltså en tid då islam ännu var i sin linda.

Vi besökte också ruinerna av en 300-tals kyrka, en av de tidigast kända kyrkor som byggt just för det specifika ändamålet, alltså som kyrka.

Dagens höjdpunkt var dock när vi med hjälp av en snäll taxichaufför, vid namn Isam Abu Raya, fick följa med in i en moské. Tyvärr var det precis dags för bön när vi kom, så vi kunde inte gå hela vägen in.

Moskén utifrån

Vi var inte riktigt beredda på moskébesöket då vi inte visste att vår taxichaufför kunde ta oss dit. Malin hade oanständigt vadkorta byxor och fick ta på en lånekjol, och med våra strandsaronger runt huvudet blev vi respektabla nog att komma in i på helig mark.

Vi åkte runt och tittade i Aqaba-området från norra Aqaba till gränsen mot Saudiarabien. När vi passerade Aqabas hamn fick vi veta att det just nu kommer väldigt många containrar dit, då flera angränsande länder har oroligheter eller konflikter och man därför inte kan skeppa dit. Från Aqaba transporteras leveranserna sedan vidare med polis- och militäreskort.

Vi promenerade också omkring och besökte bland annat den allmänna stranden i Aqaba.

Det kändes inte så bra att vara vid den allmänna stranden. Trots att vi var ganska påklädda (långärmat och långbyxor) blev vi väldigt uttittade och att bada kändes fel.

Vårt hotell var en besvikelse: inte bara saknades utlovad balkong och wifi (vilket vi varit noggranna med att boka, men som då det saknades  gjorde att vi inte kunde blogga)…det var allmänt sunkigt och smutsigt också. Så på söndag morgon direkt efter frukost begav vi oss till ett bättre hotell, inte för att övernatta men för att vara riktiga turister en dag. Dagen spenderades i en solstol med hav, pool och massor av sol, på ett ställe med andra västerländska turister där det kändes okej att bada i bikini. Sedan klev vi på kvällens sista buss för en fyratimmarsfärd tillbaka till huvudstaden.